dinsdag 16 juni 2015

crepe- colette patterns voor tante tiny

een tijdje geleden vroeg mijn tante mij of ik voor haar een jurk kon maken om deze lente/zomer naar een trouwfeest te gaan. zoiets moet je mij gewoonlijk geen twee keer vragen natuurlijk. 

we spraken af om samen eerst het patroon te kiezen. een hele stapel boeken, tijdschriften en heel wat post-its verder koos ze uiteindelijk voor de Crepe, van colette patterns.  een wikkeljurk, met de overslag aan de achterzijde, waardoor je een mooi rugdetail krijgt.  ik maakte de jurk al eens eerder voor mezelf, maar die heeft de blog nooit gehaald... 





                         

we gingen samen de stof kopen bij Nekkertex in Mechelen, en eigenlijk was de keuze vrij snel gemaakt.  het werd een koraalroze soort crepe satijn. 


bij het opmeten van de maten kwam ik tot de conclusie dat mijn tante op 3 verschillende maten uitkwam (volgens de matentabel.)  ik nam dus de maat van de buste als basis voor het bovenstuk, verbreedde lichtjes naar de volgende maat voor de taille en hield geen rekening met de maat van de heupen aangezien die kleiner was dan die van de taille.  omdat mijn tante redelijk klein is van gestalte,  verkortte ik het bovenlijfje een drietal centimeter zodat die mooi op de taille viel. 



het patroon voorziet eigenlijk een afwerking met beleg aan de halslijn, ruglijn en mouwen. 
omdat ik reeds ervaren heb dat het beleg aan de mouw geen mooi resultaat geeft, koos ik ervoor om de mouwrand af te werken met satijnbiais.  voor de hals- en rugrand koos ik er wel voor om met het beleg te werken, omdat ik bang was dat de biais geef mooi effect zou geven als ze een halsketting erbij zou dragen. 
om het geheel mooi op zijn plaats te houden, " topstich"-te  ik geheel wel. 




voor de strikbanden draaide ik de stof langs de "verkeerde" zijde. die is even mooi van kleur en weefsel, alleen minder glanzend, waardoor het geheel iets minder zeemzoet wordt in mijn ogen. 
de linten maakte ik minder lang dan het patroon voorziet, omdat ze anders absurd lang zijn naar mijn mening. 




onderaan  werkte ik ook af met satijnbiais in plaats van om te zomen. 



het eerste trouwfeest is ondertussen achter de rug, het kleedje hangt al gewassen en gestreken klaar voor het volgende feest. 


stof en fournituren: nekkertex mechelen 



ps: voor wie toch nog een stem zou willen uitbrengen in de wedstrijd van cas en nina, hier nog 1 maal
de link, alhoewel ik er mijn hoofd eigenlijk wel al bij neergelegd heb dat ik niet zal doorgaan naar de volgende ronde jammer genoeg....maar een superdikke dankjewel uit het diepst van mijn hart aan al diegenen die voor mij gestemd hebben en voor de lieve reacties die ik mocht ontvangen! dat heeft echt ongelooflijk deugd gedaan de afgelopen week! 


21 opmerkingen:

  1. Knap, dat kleedje ga ik pinnen! Voor ooit ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, die kleur is prachtig! Een ideaal kleedje om te rockenrollen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amaai dit is knap gemaakt zeg!Ik wil dat ook kunnen,mijn kleedjes zijn heel simpel maar ook mooi hoor! ;-) en wie weet ben je er toch bij in de volgende ronde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi kleedje :)
    Je tante straalt!
    En cheer up wat betreft de wedstrijd, heb er me ook bij neergelegd dat ik niet verder doorga.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe normaal niet mee aan like-wedstrijden, maar ik vind jouw jurkje zo mooi! De achterkant is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is prachtig! En zo'n dromerige foto's :) Mijn stem had je alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap gedaan, je tante straalt! Mijn stem had je ook alvast, ik vond het echt het schoonste kleedje en ook de schoonste foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ma wauw!! Deze wil ik ook kunnen maken :-0. Geef je geen workshop :-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wauw, wauw! Ik ben echt onder de indruk van dat kleedje, het komt precies récht uit een modemagazine. Echt heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja die tante van jou boft dat jij zo'n mooi kleedje kan maken voor haar. Echt heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een mooie jurk! Wat zal die tante blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een knappe jurk! Mijn stem voor de wedstrijd had je al, ik hoop toch nog met je mee dat je erbij zal zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je tante staat er prachtig mee! Mooie foto's ook..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi gedaan. Perfecte combinatie tussen kleed en stofkeuze. Echt knap

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig, je tante schitterde zeker en vast op haar feest. :-)
    Knap afgewerkt met het satijnlint, het geeft een mooi contrast.

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt om hier mee te lezen. ik hoor graag jullie opmerkingen en/of reacties