zondag 13 juli 2014

lesje geleerd...

iedereen kent ze waarschijnlijk wel, 
die dagen dat je je niet goed in je vel voelt.
dat er niets in die overvolle kleerkast  zit waar je je goed in voelt.
dat je niet begrijpt waarom iemand je ook maar een compliment geeft en meteen denkt dat er iets op je lip is blijven zitten of dat je een vestimentaire fout gemaakt hebt als er ook iemand nog maar naar je kijkt.

als ik dan toevallig eens een foto van mezelf ergens zie van pakweg, 5, 10 of 15 jaar geleden,
denk ik steevast: "dju, toen zag ik er toch goed/beter uit".
terwijl ik me in die periode van mijn leven niet noodzakelijk (een meestal zelfs) slechter, onzekerder,
lelijker voelde dan nu. 
of het effectief zo was dat ik er slechter/beter uitzag, geen flauw idee.

het beeld van hoe ik eruit zie, is maar een idee in mijn hoofd. 
gekleurd door de emoties die ik op dat moment beleef.
maar wel een met gevolgen voor de dingen die ik doe en hoe ik ze doe.

dit weekend kreeg ik een prachtig compliment van mijn man. 
eentje dat ik niet zag aankomen.
eentje dat ik, omdat ik me die dag ook slecht in mijn vel voelde, niet  voor oprecht kon aannemen. 

toen ik er met hem over sprak zei hij:
"binnen twintig jaar ga je zeggen, toen zag ik er tenminste goed uit,  en ik ga kunnen zeggen: ik weet het, ik was erbij."

gelijk heeft hij, waarom in het verleden leven, waarom altijd maar vinden dat we er dunner, dikker, langer, korter, bleker, bruiner,jonger, strakker...moeten zijn. 

ik heb een lichaam dat werkt, ik ben niet ziek, kan leuke dingen doen, heb twee prachtige kinderen op de wereld mogen zetten, en zoveel andere dingen om dankbaar om te zijn.

dus ik neem me voor om me gewoon minder zorgen te maken en gewoon te zijn wie ik ben, met alle "mindere" en "meerdere" kantjes die maken dat ik "ik" ben.

zodat ik later, als ik oud en grijs ben en boordevol rimpels sta, geen spijt hoef te hebben van de dagen dat ik verspild heb aan zorgen over zoiets onbelangrijks als het idee in mijn hoofd over hoe ik eruit zie.

bedankt  ventje
xxx 


10 opmerkingen:

  1. mensen die gelukkig (content) zijn, zijn mooie mensen! echt zenne!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) mooi gezegd, groot gelijk
    en trouwens, ge ziet er ook goed uit zene ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai zo mooi gezegd!!!
    (en ken het, gisteren nog oude foto's op de computer tegengekomen en dit weekend een nieuwe kleerkast in elkaar gezet met het bijhorende sorteerwerk van de kleren en dat was ook niet bepaald opbeurend te noemen-als in: net niet in tranen)
    En inderdaad ne mens is nooit tevreden, voor de kids vond ik mezelf ook te dik en nu 12 kg later denk ik, oké ik was niet mager, maar zo dramatisch was het helemaal niet.
    En inderdaad eigenlijk moeten we vooral blij zijn dat we gezond zijn, doen wat we willen doen en niet op elk mometn van de dag aan dat getal op de weegschaal denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo waar!!!! maar goed we zijn tenslotte een vrouw zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Maar super lief zo'n man.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga proberen jouw voorbeeld te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fffft, zo herkenbaar! Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Mijn zwangerschappen hebben me op 3 jaar zo veranderd dat ik mezelf amper nog herken in de spiegel. Aanvaarden moeten we doen. Maar eenvoudig is dat niet! En kijken naar onze kindjes, en zeggen, 'kijk, wat hebben we dat toch goed gedaan!'

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat we allemaal wel eens denken van dat of dat kan beter/anders/dunner of ...Zelf voel ik me nu beter in mijn vel dan pak weg 4 jaar geleden.Naai sinds april dit jaar,heb een blogje en probeer elke dag het positieve te zien terwijl dat vroeger helemaal anders was.Je ziet dat je met ouder worden toch nog anders kan gaan leven/denken.Kijk in de spiegel en zeg:ik mag er best zijn!Wel lief van je man ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. groot gelijk! We zijn wie we zijn, mooi met al onze fouten...

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt om hier mee te lezen. ik hoor graag jullie opmerkingen en/of reacties